سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشقی که زائران آذربایجانی را به کربلا کشاند

فارس گزارش می‌دهد
عشقی که زائران آذربایجانی را به کربلا کشاند

عشق حسینی دل‌های مجنون را از هر جای دنیا به کربلا می‌کشاند و زائران آذربایجانی عاشقانی هستند که از مرز آستارا به عراق و از آنجا با پای پیاده به سرمنزل مقصود رفتند.

خبرگزاری فارس: عشقی که زائران آذربایجانی را به کربلا کشاند

به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، عاشق امام حسین (ع) که باشی از هر جای دنیا خودت را به او می‌رسانی و تفاوتی نمی‌کند اهل سرزمین ایران باشی یا همسایه آن.

عشق و علاقه نسبت به امام سوم شیعیان که مظلومانه در راه احیای دین مقدس اسلام به همراه تمام داشته‌های خود به شهادت رسید، در دل همه مسلمانان جهان نهادینه شده است و کسی نیست که نام حسین (ع) و قیام مظلومانه او و فداکاری یارانش را نشنیده باشد. 

جمهوری آذربایجان که در مجاورت آستارای گیلان و ایران قرار دارد، دارای شیعیانی است که دلشان برای زیارت شهدای کربلا به‌ویژه سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و علمدار باوفایش حضرت ابوالفضل (ع) می‌تپد و با شرایطی که این کشور دارد ایران را ناجی خود برای حضور در مراسم عزاداری کربلا می‌دانند. 

*اعزام آخرین زائران آذربایجانی به کربلای معلی در روز اربعین

آخرین زائران کربلای حسینی (ع) اهل جمهوری آذربایجان برای شرکت در مراسم اربعین حسینی از آستارای گیلان به طرف کربلا حرکت کردند.

امروز چندین کاروان برای زیارت کربلا به مناسبت چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) در مرقد مطهر امامزادگان ابراهیم و قاسم آستارا ساعتی توقف کردند و پس از زیارت به طرف کربلا حرکت کردند.

رئیس کاروان زائران آذربایجانی متولد و ساکن باکو در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس درباره حرکت این کاروان به طرف کربلای حسینی اظهار کرد: مردم آذربایجان عاشق امام حسین (ع) و اهل بیت هستند. 

*اعزام بیش از 40 کاروان زیارتی از آذربایجان به کربلا

کربلایی سردار، افزود: چند روز مانده به عاشورا شرکت زیارتی ما بیش از 40 اتوبوس زائر را به زیارت کربلا اعزام کرد و بیشتر مردم آذربایجان علاقه‌مند هستند روز عاشورا در کربلا باشند و این نشانه عشق و ارادت آنها به امام حسین (ع) است.

وی ادامه داد: به قدری در عاشورا برای اعزام به کربلا زائر داریم که به دلیل کمبود وسیله و امکانات قادر به ثبت نام همه آنها نیستیم.

رئیس کاروان زائران آذربایجانی به کربلا، گفت: اعزام زائران برای شرکت در مراسم روز اربعین حسینی از چند روز پیش آغاز شده و امروز آخرین گروه زائر به کربلا اعزام شدند ضمن اینکه تاکنون بالغ بر 30 تا 40 اتوبوس از آذربایجان به کربلا اعزام شدند.

وی بیشترین زائران را از شهر باکو ذکر کرد و افزود: مردم شهر باکو بیشتر از دیگر شهرستان‌های آذربایجان علاقه‌مند به زیارت کربلا و عاشق امام حسین (ع)، کربلا و ائمه هستند. 

*زنان آذربایجان با زیارت کربلا متحول می‌شوند

کربلایی سردار گفت: گفته می‌شود که مردم آذربایجان به دلیل بی‌حجابی زنانشان اعتقاد کمتری به امامان دارند در حالی که زنان آذربایجان حتی بی‌حجاب‌های آنها بیشترین تمایل را برای زیارت کربلا نشان می‌دهند.

وی افزود: زنانی بی‌حجابی آذربایجانی پس از سفر کربلا مسایل دینی و شرعی را بسیار رعایت می‌کنند و این از نشانه‌های علاقه‌مندی قلبی آنها است.

کربلایی سردار، یادآور شد: برنامه‌های ضد دینی در کشور ما دنبال می‌شود و ما مانند ایرانیان در برگزاری مراسم‌های دینی آزاد نیستم و مردم آذربایجان به ویژه باکو تشنه ائمه اطهار و اسلام و امام حسین (ع) هستند. 

*تاثیر شگرف زیارت قبور ائمه (ع) بر مردم آذربایجان

وی به تاثیر زیارت ائمه روی مردم آذربایجان اشاره کرد و متذکر شد: بیشتر زائران شرکت بنده زمانی که از زیارت کربلا و مشهد مقدس برمی‌گردند به ویژه زنان و دختران 180 درجه تغییر می‌کنند و خود مبلغ شیعه و اسلام می‌شوند و زیارت قبور ائمه (ع) بیشتر زیارت کنندگان آذربایجان را منقلب می‌کند.

رئیس کاروان زیارتی کربلا، با بیان اینکه قدر جمهوری اسلامی ایران را بدانید، گفت: جمهوری اسلامی ایران یک نعمت بزرگ برای شیعیان جهان به ویژه برای مردم آذربایجان است و ما آرزو داریم حکومت اسلامی مانند ایران و رهبری نظیر رهبر ایران داشته باشیم.

وی با اشاره به علاقه‌مندی مردم آذربایجان نسبت به امام خمینی (ره) یادآور شد: حکومت ما را زیر ذره‌بین است و ما نمی‌توانیم علاقه‌مندی خود را علنی کنیم. 

*جمهوری اسلامی ایران چشم امید مسلمانان آذربایجان

کربلایی سردار، اظهار کرد: چشم امید مسلمانان آذربایجان به ایران است و امیدواریم در کشور آذربایجان مانند ایران جمهوری اسلامی با انتخابات مردمی برگزار شود.

وی درباره نحوه اعزام زائران به خاک عراق گفت: از عراق بیشتر زائران با پای پیاده تا مرقد امام حسین (ع) می‌روند و با اینکه می‌دانند ممکن است پلیس عراق ممانعت کند اما به عشق امام حسین (ع) پیاده می‌روند.

رئیس کاروان زیارتی آذربایجان، خاطرنشان کرد: زائران پس از زیارت کربلا در بازگشت به جمکران و مرقد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) می‌روند تا با دل سیر از زیارت این بزرگواران به کشور خود بازگردند. 

*زیارت امام رضا (ع) مکمل زیارت امام حسین (ع) 

وی با اشاره به اینکه مردم آذربایجانی علاقه بسیار زیادی به امام رضا (ع) دارند، متذکر شد: قصد داشتیم زیارت مشهد مقدس را به دلیل مسایل مالی از برنامه سفر زیارتی حذف کنیم اما زائران آذربایجانی می‌گویند زیارت امام حسین (ع) مظلوم با زیارت امام رضا (ع) غریب کامل می‌شود.

کربلایی سردار از مهمان‌نوازی ایرانیان به ویژه در مرز آستارا بسیار قدردانی کرد و خواستار همکاری بیشتر گمرک در انجام کارهای گمرکی زائران در این مرز شد.